Peugeot 306 Cabriolet 2.0

Nadat onze 306 cabriolet zijn eerste 10 levensjaren in de zuid franse zon had doorgebracht hebben, wij hem al weer 10 jaar in ons bezit. Nadat de 306 de eerste 7 jaar als dagelijkse auto werd gebruikt, geniet hij al weer 3 jaar van zijn pensioen.

 

De Peugeot 306 cabriolet is ontworpen door het designbureau Pininfarina en werd in Italië gebouwd.

De cabriolet werd in eerste instantie in 1994 geleverd met 2 verschillende motoren, de 1.8 8v (naar keuze met of zonder automaat) en de 2.0 8v, die onder meer standaard de beschikking had over een elektrisch bedienbare kap en 'hout'inleg in het dashboard.

In 1996 werd een 1.6 liter motor met 8 kleppen aan het gamma toegevoegd, en in 1997 verdween de handgeschakelde 1.8 liter. De automaat was wel nog leverbaar met 1.8 liter motor, maar men kon sinds 1996 ook voor een 2.0 automaat kiezen (die in 1997 werd vervangen door een 16v exemplaar voor zowel de handgeschakelde versie als de automaat.)

In 1999 werd de 1.6 8v naar keuze met of zonder automaat leverbaar, deze motor kwam in de plaats van de 1.8 liter automaat. In 2000 werd ook de 1.8 liter 16v leverbaar.

Rond het tennistoernooi van Roland Garros heeft Peugeot altijd de zogenaamde Roland Garros modellen gevoerd, en in 1998 hebben ze een jaar lang de zogenaamde Palm Beach aangeboden. Deze auto had standaard de beschikking over een 16v 1.8 motor, met in sommige gevallen een gekleurde kap en afwijkende (van standaard) lederen bekleding.